STATUT STOWARZYSZENIA
Business Club B4
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach powołuje się stowarzyszenie Business Club B4, zwane dalej „Stowarzyszeniem”, będące dobrowolnym i samorządnym stowarzyszeniem absolwentów studiów podyplomowych Polsko-Amerykańskiej Szkoły Biznesu, Program Executive MBA, prowadzonych przez Politechnikę Wrocławską oraz Central Connecticut State University.
§ 2
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 3
Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej. Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej, jeżeli wymaga tego realizacja celów Stowarzyszenia.
§ 4
Siedzibą Stowarzyszenia jest Wrocław.
§ 5
Stowarzyszenie prowadzi swoją działalność zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa, na zasadach określonych niniejszym statutem, uchwalonymi regulaminami i uchwałami organów Stowarzyszenia.
§ 6
Stowarzyszenie może posługiwać się skróconą nazwą BCB4, jak również – na potrzeby współpracy z podmiotami zagranicznymi, tłumaczoną wersją nazwy Stowarzyszenia.
§ 7
Stowarzyszenie może posługiwać się pieczęciami, znakami graficznymi bądź innymi oznaczeniami, zatwierdzonymi uchwałą właściwego organu.
ROZDZIAŁ II
Cele Stowarzyszenia i ich realizacja
§ 8
Misją Stowarzyszenia jest wspieranie członków Stowarzyszenia, jak również osób trzecich, poprzez wymianę doświadczeń i wiedzy oraz budowanie struktur w dążeniu do realizacji celów Stowarzyszenia.
§ 9
Celami Stowarzyszenia są:
- tworzenie, wspieranie i promowanie inicjatyw podnoszenia kwalifikacji i kompetencji zawodowych absolwentów Master of Business Administration Politechniki Wrocławskiej oraz osób trzecich,
- tworzenie, wspieranie i promowanie struktur wymiany doświadczeń i wiedzy w zakresie działań wspierających skuteczne zarządzanie i rozwój umiejętności managerskich,
- tworzenie i promowanie dobrych praktyk w obszarach związanych z procesami zarządzania,
- działania na rzecz integracji środowisk managerskich, wspieranie i rozwój kontaktu tych środowisk z uczelniami i organizacjami rządowymi, samorządowymi, pozarządowymi ,
- promocja Stowarzyszenia i jego członków w środowiskach naukowych i biznesowych,
- działania zmierzające do podnoszenia poziomu merytorycznego, rangi i prestiżu programów Master of Business Administration na Politechnice Wrocławskiej i innych uczelniach,
- działania na rzecz promocji i rozwoju Politechniki Wrocławskiej, Wrocławia i Dolnego Śląska,
- działania mające na celu zwiększanie świadomości ekonomicznej i prawnej społeczeństwa,
- działalność społeczna zmierzająca do promowania i wspierania działań charytatywnych i edukacyjnych,
- integracja środowisk absolwentów programów Master of Business Administration w Rzeczpospolitej Polskiej i poza jej granicami,
- współpraca z organizacjami branżowymi, zawodowymi i społecznymi.
§ 10
Cele Stowarzyszenia realizowane są poprzez:
- organizację i wspieranie inicjatyw organizacji cyklicznych spotkań, w tym konferencji, debat, warsztatów, wyjazdów, seminariów z przedstawicielami środowisk naukowych, biznesowych jak również przedstawicielami władz państwowych i samorządowych,
- podejmowanie współpracy z organizacjami krajowymi i zagranicznymi o analogicznym zakresie działalności w celach integracji i wymiany wiedzy,
- inicjowanie projektów naukowych i biznesowych i ich koordynacja,
- pozyskiwanie wsparcia finansowego na realizację celów statutowych,
- nawiązywanie i utrzymywanie stałej współpracy z organami państwowymi, samorządu terytorialnego, organizacjami społeczno-zawodowymi, instytucjami pozarządowymi w zakresie inicjatyw zbieżnych z celami Stowarzyszenia,
- współdziałanie z Politechniką Wrocławską oraz innymi uczelniami w zakresie wspierania i modyfikacji programów edukacyjnych Master of Business Administration i pokrewnych,
- wspieranie działalności Stowarzyszenia i poszczególnych jego członków w bieżącej działalności, utrzymywanie stałych kontaktów zawodowych i towarzyskich pomiędzy absolwentami programów Master of Business Administration ,
- przedstawianie stanowiska Stowarzyszenia na forum publicznym w sprawach wymagających zaangażowania i reakcji Stowarzyszenia,
- podejmowanie innych działań zmierzających do realizacji celów Stowarzyszenia.
§ 11
Dla realizacji celów Stowarzyszenia, Stowarzyszenie może współpracować i być członkiem innych krajowych i zagranicznych organizacji i stowarzyszeń.
§ 12
Działalność Stowarzyszenia oparta jest na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia spraw, Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym również członków Stowarzyszenia.
§ 13
Stowarzyszenie może podjąć działalność gospodarczą w celu realizacji celów Stowarzyszenia, przy czym forma i zakres działalności gospodarczej musi pozostawać zgodna z celami Stowarzyszenia. Dochód uzyskiwany z działalności gospodarczej przeznaczony jest w całości na realizację celów statutowych, w tym w szczególności nie podlega podziałowi między członków Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki
§ 14
Członkiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna lub osoba prawna, spełniające wymogi określone w ustawie – Prawo o stowarzyszeniach, przy czym osoba prawna działa poprzez swojego przedstawiciela i może być tylko członkiem wspierającym.
§ 15
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- zwyczajnych,
- honorowych,
- wspierających.
§ 16
-
-
-
- Zwyczajnym członkiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która ukończyła Program Executive MBA, prowadzonych przez Polsko-Amerykańskiej Szkoły Biznesu oraz Politechnikę Wrocławską, inną uczelnię, bądź inny analogiczny kurs, na potwierdzenie czego dysponuje odpowiednim dyplomem bądź zaświadczeniem, jak również złożyła pisemną deklarację członkowską i uiściła opłatę wpisową.
- Członkostwo zwyczajne nadaje się na mocy uchwały Zarządu Stowarzyszenia, podjętą zwykłą większością głosów. W przypadku decyzji odmownej, kandydatowi przysługuje prawo odwołania się w terminie 7 dni od otrzymania decyzji Zarządu do Zgromadzenia. Uchwała tego organu jest ostateczna.
- Członkostwo zwyczajne uprawnia członka do:
- wykonywania czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Stowarzyszenia,
- inicjowania działań służących realizacji celów Stowarzyszenia,
- uczestniczenia w posiedzeniach organów Stowarzyszenia,
- wglądu do dokumentacji organizacyjnej i finansowej Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni są zobowiązani:
- przestrzegać postanowień statutu i wydanych na jego podstawie regulaminów i uchwał organów Stowarzyszenia,
- aktywnie współdziałać z organami Stowarzyszenia i innymi członkami w realizacji celów statutowych,
- regularnie opłacać składki członkowskie w wysokości i terminach ustalonych przez organy Stowarzyszenia.
§ 17
-
-
- Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna lub prawna bez względu na miejsce zamieszkania, siedzibę, obywatelstwo i wcześniejsze członkostwo w Stowarzyszeniu, która szczególnie zasłużyła się realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkostwo honorowe nadaje Zgromadzenie w głosowaniu tajnym na wniosek Zarządu.
- Członek honorowy ma wszystkie uprawnienia członka zwyczajnego, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego i jest zwolniony od świadczeń członkowskich.
-
§ 18
-
-
- Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub prawna bez względu na miejsce zamieszkania, siedzibę i obywatelstwo, aprobująca cele Stowarzyszenia, która dokonała lub zobowiązała się dokonać świadczenia finansowego, rzeczowego lub organizacyjnego na rzecz Stowarzyszenia. Jednorazowe świadczenie może stanowić podstawę przyznania statusu członka wspierającego w wyjątkowych sytuacjach.
- Członków wspierających przyjmuje Zarząd większością głosów, na wniosek zainteresowanego podmiotu.
- Członek wspierający ma wszystkie uprawnienia członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego i jest zwolniony od świadczeń członkowskich.
-
§ 19
Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje nieodpłatnie, mogą jednak otrzymywać zwrot poniesionych kosztów i diety w przypadku wykonywania zadań poza miejscem zamieszkania. O przyznaniu zwrotu udokumentowanych kosztów decyduje Zarząd.
§ 20
-
-
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w przypadku:
- rezygnacji z członkostwa przez zgłoszenie Zarządowi pisemnego oświadczenia o wystąpieniu ze Stowarzyszenia,
- utraty praw publicznych,
- śmierci członka lub utraty zdolności prawnej,
- wykluczenia członka w następujących przypadkach:
- niepłacenia składki członkowskiej przez okres 3 miesięcy, z wyjątkiem przypadku, gdy Zarząd uzna zwłokę za usprawiedliwioną,
- nieprzestrzegania postanowień statutu lub uchwał organów Stowarzyszenia, pomimo wezwania Zarządu do zaprzestania naruszeń,
- uchwałą Zgromadzenia podjętą co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Decyzję o ustaniu członkostwa, z wyjątkiem przypadku określonego w ust. 1 pkt. 4c powyżej, podejmuje Zarząd. Członkowi, którego dotyczy decyzja, przysługuje w terminie 7 dni odwołanie do Zgromadzenia, którego decyzja w tym zakresie jest ostateczna.
- Podmiot, którego członkostwo w Stowarzyszeniu ustało, może ponownie stać się członkiem Stowarzyszenia na zasadach ogólnych.
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje w przypadku:
-
ROZDZIAŁ IV
Władze Stowarzyszenia
§ 21
-
-
- Władzę Stowarzyszenia sprawują:
- Zgromadzenie (walne zebranie wszystkich członków Stowarzyszenia),
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
- Członkowie Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Zgromadzenie w tajnym głosowaniu, na czteroletnią kadencję.
- W przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie kadencji, poniżej minimalnej ilości członków tych organów, o których mowa w § 24 ust. 2 oraz § 25 ust. 1, przeprowadzone zostają dodatkowe wybory. W przypadku zmniejszenia ilości członków Zarządu
- lub Komisji Rewizyjnej, w ten sposób, że liczba pozostałych członków Zarządu wynosi co najmniej jedna osobę, a Komisji Rewizyjnej – co najmniej 3 osoby, mogą zostać przeprowadzone dodatkowe wybory. Członkowie wybrani w dodatkowych wyborach pełnią powierzone im funkcje do końca obecnej kadencji organu.
- Funkcji członka organu Stowarzyszenia nie można łączyć z innymi funkcjami w ramach Stowarzyszenia.
- Na członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej może zostać wybrana osoba niebędąca członkiem Stowarzyszenia. Osoba taka musi legitymować się rekomendacją co najmniej 5 członków Stowarzyszenia, a wniosek o jej wybór na członka organu musi zostać szczegółowo uzasadniony.
- Władzę Stowarzyszenia sprawują:
-
§ 22
-
-
- Zgromadzenie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
- Zgromadzenia odbywają się w trybie zwyczajnym lub nadzwyczajnym.
- Zwyczajne Zgromadzenie zwołuje Zarząd nie rzadziej niż raz w roku.
- Nadzwyczajne Zgromadzenie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na pisemne żądanie Komisji Rewizyjnej albo przynajmniej jednej czwartej ogółu członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Nadzwyczajne Zgromadzenie powinno się odbyć w ciągu 30 dni od dnia złożenia Zarządowi wniosku w tej sprawie.
- O terminie i miejscu Zgromadzenia Zarząd ma obowiązek powiadomić członków Stowarzyszenia co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem Zgromadzenia, przedstawiając w treści zawiadomienia porządek obrad. Podjęcie uchwały w kwestii nie uwzględnionej w porządku obrad jest niedopuszczalne.
- Udział w Zgromadzeniu z prawem głosu biorą członkowie zwyczajni, a pozostali członkowie bez prawa głosu, mogą jednak przedstawić Zgromadzeniu swoje stanowiska w kwestiach będących przedmiotem uchwał.
- Uchwały Zgromadzenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, chyba że statut stanowi inaczej. W przypadku braku quorum Zgromadzenia w pierwszym terminie, ustala się kolejny termin Zgromadzenia, który nie może odbyć się wcześniej niż w ten sam dzień godzinę później. Uchwały podjęte w drugim terminie są skuteczne bez względu na liczbę obecnych.
-
§ 23
Do kompetencji Zgromadzenia należy decydowanie we wszystkich sprawach, w których nie została zastrzeżona kompetencja innych organów, a w szczególności:
-
-
- ustalanie programu i wytycznych działalności Stowarzyszenia,
- uchwalanie statutu Stowarzyszenia i jego zmian,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań i wniosków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych Stowarzyszenia i jego organów,
- wybór Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej, a także podejmowanie uchwał o udzieleniu absolutorium dla członków organów Stowarzyszenia za dany rok,
- ustalanie wysokości opłaty wpisowej i składek członkowskich oraz zasad ich uiszczania,
- nadawanie godności członka honorowego,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji Zarządu,
- podejmowanie uchwał o wykluczeniu członka,
- podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia.
-
§ 24
-
-
- Zarząd prowadzi sprawy Stowarzyszenia, reprezentuje je na zewnątrz i kieruje całokształtem jego działalności.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 1 – 3 członków, w tym w przypadku zarządu trzyosobowego z Prezesa, Sekretarza i Skarbnika. Podziału funkcji członkowie Zarządu dokonują między sobą, zawiadamiając Komisję Rewizyjną o podjętych decyzjach.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Prezesa.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- przyjmowanie nowych członków zgodnie z postanowieniami statutu,
- ustalanie planów działalności i zasad gospodarki finansowej Stowarzyszenia,
- nadzorowanie działalności gospodarczej Stowarzyszenia i określanie zasad i form jej prowadzenia w ramach obowiązujących przepisów,
- uchwalanie budżetów i zatwierdzanie preliminarzy wydatków związanych z działalnością Stowarzyszenia,
- prowadzenie gospodarki majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
- podejmowanie decyzji o przynależności do innych stowarzyszeń i organizacji,
- występowanie z wnioskiem do Zgromadzenia o nadanie godności członka honorowego.
- Stowarzyszenie wobec osób trzecich reprezentowane jest przez dwóch członków Zarządu. W przypadku zarządu jednoosobowego, członek zarządu uprawniony jest do samodzielnej reprezentacji.
-
§ 25
-
-
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 – 5 członków, w tym Przewodniczącego. Komisja wybiera Przewodniczącego spośród własnych członków.
- Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia, w tym szczególnie działalności gospodarczej Stowarzyszenia,
- bieżąca kontrola przestrzegania przez Zarząd zasad gospodarności oraz przepisów prawa w dziedzinie gospodarowania majątkiem Stowarzyszenia,
- kontrola bilansów okresowych Stowarzyszenia, a szczególnie bilansów rocznych,
- przedstawianie Zgromadzeniu wniosków w kwestii udzielenia bądź nie udzielenia Zarządowi absolutorium.
-
§ 26
W razie zaistnienia takiej potrzeby, Zgromadzenie uprawnione jest do powoływania dodatkowych ciał doradczych, określając zasady ich funkcjonowania i wyboru członków w formie regulaminu. Zgromadzenie może powierzyć sporządzenie regulaminu Zarządowi.
ROZDZIAŁ V
Majątek Stowarzyszenia
§ 27
Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
-
-
- składki członkowskie,
- dotacje,
- wpływy z działalności statutowej,
- zyski z działalności gospodarczej,
- darowizny i zapisy.
- Wszelkie dochody uzyskiwane przez Stowarzyszenie przeznaczane są w całości na realizację celów statutowych.
-
§ 28
-
-
- W ramach prowadzonej działalności finansowej Stowarzyszenia zabrania się:
- udzielania pożyczek lub dokonywania innych świadczeń, niż określone w niniejszym statucie, jak również zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa, lub pozostają z nimi w innych bliskich relacjach,
- wykorzystywania majątku Stowarzyszenia na cele niezwiązane z działalnością statutową Stowarzyszenia,
- zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
-
ROZDZIAŁ VI
Zmiany statutu, rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 29
-
-
Uchwałę w sprawie zmiany statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje zwyczajnie bądź nadzwyczajnie Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania. Uchwały podjęte w drugim terminie zapadają większością 2/3 głosów, niezależnie od liczby osób uprawnionych do głosowania.
-
Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna określić tryb likwidacji, osobę likwidatora oraz przeznaczenie majątku.
-
Uchwała Zgromadzenia o przeznaczeniu majątku w związku z likwidacją nie może powodować jego podziału w żadnej postaci pomiędzy członków Stowarzyszenia.
-
Zmiany statutu wchodzą w życie z chwilą ich rejestracji przez sąd rejestrowy.
-
-
-